Nå blir det enkelt å parkere! 

Parkering blir bare enklere med årene. Teknologi gjør mye av jobben, og det er også grunnen til at Haugesund Parkering nå har kameraparkering på parkeringshusene Centralen og Bølgå i tillegg til det utvendige parkeringsområdet på Flotmyr.  

Høsten 2024 ble det installert kameraparkering på parkeringshuset Bølgå. Og mange er nå kjent med kameraparkering allerede. Haugesund tildelte oppdraget til Autopay, en leverandør som satser stort på digitale parkeringsløsninger. Nå faser Haugesund Parkering systemet videre til Flotmyr og Centralen for å gjøre parkering enda enklere for kundene.  

Hvordan skal du som kunde betale nå? 

Et bilde som inneholder tekst, skjermbilde, Font, design

Automatisk generert beskrivelse

Ved kameraparkering er det kamera som gjør jobben du tidligere måtte gjøre med registrering.  

-Det vi vet at våre kunder setter størst pris på er hvor enkelt det er når profil er opprettet, sier Ingjerd Vikse, daglig leder i Haugesund Parkering.   

På nettsidene til Haugesund Parkering er det enkelt å få tilgang til å opprette profil, forklarer hun videre. Kameraparkering fungerer slikt, se illustrasjon  

-Om du som kunde velger «Min Profil» i høyre hjørne, vil du enkelt kunne legge inn opplysninger for å kunne opprette profil. Og har du profil kan du bare kjøre inn- og ut av parkeringshuset uten å tenke på automater, faktura eller apper, forteller Vikse. 

Det er enkelt å lage profil, men det vil alltid være folk som trenger hjelp til registrering. Og Haugesund Parkering bistår gjerne kunder med å opprette profil. Alle ansatte i Haugesund Parkering setter kundeservice høyt. Når kunder tar kontakt med en trafikkbetjent eller ansatte på kontoret vil de enkelt få hjelp til å få registrert en profil.  

  

Haugesund Parkering fremmer profil som beste betalingsmåte, men det finnes flere andre betalingsmåter. For kunden er det aller beste å gjøre opp for seg innen 48-timer, for da slipper kunden å motta faktura, sier Vikse. Det er fremdeles automater tilgjengelig på lokasjonene, men Haugesund Parkering erfarer at det er færre som betaler via automat enn tidligere.

Vil ikke ha flere apper- sier kunden 

I parkeringsbransjen er det ikke en standardisert app. Bruk av app som betalingsmåte er blitt utbredt, og mange foretrekker å betale med app. Ved kameraparkering kan kunden velge om en skal ha app eller ikke. Autopay.io har utviklet en egen app slik at kunden enklere kan få en oversikt over parkeringene. – I tillegg kan kunden velge Easypark som betalingsmåte, men her må en være oppmerksom på at du må selv aktivere parkeringen når du har kjørt inn. Det vil si at det ikke gir en like enkel parkering, forteller Vikse. – Vi slår derfor et slag for profil i stedet. 

Digitale parkeringsplasser 

Haugesund by skal være en tilgjengelig by. Parkering er en viktig del av et bybilde. For å løse tilgjengeligheten har Haugesund Parkering satset stort på digitale løsninger de siste årene. -Vi ønsker at kundene skal bruke tid på byen, ikke tid på å finne ut hvordan parkering fungerer, sier Vikse. Og det er en viktig årsak til at vi har valgt å digitalisere 2/3 av alle avgiftsplasser. Over 900 parkeringsplasser er nå digitale med kameraparkering. -For oss i Haugesund Parkering er det derfor viktig at kundene er godt kjent med hvordan kameraparkering fungerer. Og vi skal gjøre det så enkelt som kunden som overhodet mulig, avslutter Vikse.