Hvordan kan vi hjelpe deg?

Kameraparkering

Haugesund Parkering har installert automatisk skiltgjenkjenning (kameraparkering) på parkeringshusene Bølgå og Centralen, samt på Flotmyr p-plass ved Stadion. Det er betalingssystemet Autopay som brukes. Automatisk skiltgjenkjenning betyr at kamera tar bilde av registreringsmerke på bilen ved innkjøring, og deretter nytt bilde ved utkjøring. Parkeringstid og parkeringsavgift blir beregnet ut fra dette.  

Hva bør kunden gjøre? 

For kunden betyr dette at betaling skjer på etterskudd, og du har 48 timer på deg å betale før parkeringsavgiften går videre til fakturering. Dette gjelder om du ikke har opprettet egen profil i Autopay. Du kan betale på nett innen 48 timer via våre hjemmesider. På førstesiden på våre nettsider står det «Betal på Autopay.io» midt på siden og «Autopay Betal» øverst i høyre hjørne. Begge steder fungerer som betaling. 

Vi anbefaler at kunder oppretter egen profil i Autopay. Dersom du oppretter profil hos Autopay vil du oppleve enklere parkering. Du kan følge lenke til Autopay fra vår nettside ved å gå inn på «Opprett ny bruker» eller gå direkte på autopay.io. Med Autopay profil får du enklere oversikt over dine parkeringer og kvitteringer. Når du oppretter profil må du ha bank-ID tilgjengelig, siden du også legger inn bankkortet ditt. For at profilen skal være gyldig må du bekrefte opprettelsen på mottatt e-post innen 30 dager. Du må huske på å krysse av for automatisk belastning av bankkortet ditt. Dette må gjøres FØR du kjører inn for å parkere, ellers blir ikke denne parkeringen belastet. Det er også mulig å håndtere din profil gjennom appen til Autopay.  

Hvilke betalingsalternativer har vi? 

Ved kameraparkering er det flere betalingsalternativer. Du kan velge å betale før du forlater parkeringshuset eller du kan velge å betale i etterkant.  

Betalingsalternativer:

  1. Lag profil ved å følge lenke «Opprett ny bruker» på nettsidene eller direkte på autopay.io.  Ved bruk av profil vil bankkortet ditt automatisk bli belastet hver gang du parkerer dersom du velger dette.  
  2. Betal på haugesundparkering.no («Betal på Autopay.io») innen 48 timer eller gå direkte til nettstedet autopay.io
  3. Last ned appen Autopay. Da kan du velge å opprette profil eller betale enkeltstående parkeringer. Bruk av denne appen er uten ekstra kostnader, og er bare tilknyttet kameraparkering Autopay på åre lokasjoner. 
  4. Betal med appen Easypark (+15%). Legg inn sone 5910 (Bølgå), 5911 (Centralen) eller 5914 (Flotmyr), og start parkeringen manuelt i appen. NB! Automatisk kameraparkering i Easypark virker ikke på dette anlegget. 
  5. Betal i parkeringsautomaten. Tast inn registreringsnummeret når du skal hente bilen. Du har gyldig parkeringstid 15 minutter etter at du har betalt på automat. Betalingsautomater er plassert på plan 2 og 4.  
  6. Kjør uten å foreta deg noe. Eier av kjøretøyet får tilsendt faktura. Fakturagebyr kommer i tillegg.  

Har du parkeringstillatelse for forflytningshemmede?  

Om du har parkeringstillatelse for forflytningshemmede (HC-kort) har du rett til betalingsfritak. Det er ingen automatikk tilknyttet hc-kort og registreringsnummer på ditt kjøretøy når det gjelder parkering med kameraavlesning. Kortet er tilknyttet deg som fører eller passasjer. For å få betalingsfritak må du i forkant av parkeringen eller rett i etterkant av parkeringen ta kontakt med Haugesund Parkering. Kortet må fremvises til Haugesund Parkering for at du skal ha rett til betalingsfritak. Haugesund Parkering når du på telefon 52743285 (kl. 10:00-14:00) eller post@haugesund-parkering.no 

 

 

 

 

 

Det er samme kameraparkeringsystem på parkeringshusene Bølgå og Centralen, samt på Flotmyr P-plass. Det er ikke kameraparkering på taket på Centralen.

På steder med kamaeraavlesning kan du betale via profil i Autopay eller via våre hjemmesider: «Betal her».

Du kan også betale på automatene på våre fasiliteter, samt bruke appen Easypark, men da må du aktivt starte parkeringen inn i appen.

Gjør du ingen av delene vil du motta faktura med din parkering.

For din trygghet og sikkerhet er enkelte områder kameraovervåket.

Inneområdene på Bølgå og Centralen p-hus er kameraovervåket. Opptak fra de ulike lokasjonene slettes etter 7 dager. Hvis det er sannsynlig at opptak kan bli utlevert til Politiet i forbindelse med straffbare handlinger eller ulykker, kan opptakene oppbevares inntil 30 dager. Vi utleverer opptak kun til politiet og aldri til privatpersoner.

Har du spørsmål angående personvern, vennligst ta kontakt med daglig leder.

Boligsonetillatelse

Du kan maksimum ha to boligsonetillatelser som privatperson. Du kan ha ett hovedkort og ett gjesteparkeringskort. Du kan ikke kjøpe ekstra gjesteparkeringskort. Dette i henhold til ny forskrift om avgiftsbelagt boligsoneparkering vedtatt av bystyret sommeren 2024.

Les mer om forskriften her: Forskrift om avgiftsbelagt boligsoneparkering, Haugesund kommune, Rogaland – Lovdata

Næringsdrivende i boligsonen kan kjøpe inntil to boligsonetillatelser. Næringsdrivende må ha organisasjonsnummer for å kjøpe boligsonekort. Kort nummer 1 koster kr 500,-, og kort nummer 2 koster kr 1500,-.

Boligsonekort for næringsdrivende innvilges kun til kjøretøy eid av bedriften, jf varebiler og lignede. Boligsonekort tildeles ikke ansatte eller kunder. Dette i henhold til ny forskrift om avgiftsbelagt boligsoneparkering for Haugesund, som bystyret vedtok sommeren 2024.

Les mer om forskriften her: Forskrift om avgiftsbelagt boligsoneparkering, Haugesund kommune, Rogaland – Lovdata

To uker før boligsonetillatelsen din går ut vil det bli sendt mail og sms med påminnelse om at tillatelsen din snart går ut. Påminnelsen sendes til mailadressen og telefonnummeret du har oppgitt som kontaktinformasjon i din profil i EasyPark. Det er da lurt å fornye med en gang for å forhindre at du står uten gyldig tillatelse når den første tillatelsen går ut. Uten gyldig tillatelse har du ikke tilgang til boligsoneparkering og du vil komme opp med uregistrert parkering ved kontroll av kjøretøy.

Nei. Med boligsonetillatelse har du ikke rett til egen parkeringsplass eller til å parkere rett utenfor boligen din. Du har kun rett til å stå parkert innenfor din boligsone.

Med parkeringstillatelse for forflytningshemmede, også kalt hc-kort, kan du stå parkert i boligsone uten å ha boligsonetillatelse.

Vanlige spørsmål

Det er 10 helt nye ladepunkt på vår ladeplassen i Sørhauggata 165.

Lading koster 18 kroner timen + 6 kr pr/kWh

Bruk EasyPark appen, og følg instruksjonene for bruk som beskrevet på ladestolpene.

Ladetiden er begrenset til maks 4 timer.

Ja. På parkeringsgebyr er betalingsfristen på tre uker selv om du klager på ileggelsen.  Betaling etter fristen medfører en forhøyelse på 50%.

Dersom klagen får medhold, vil det innbetalte beløp tilbakeføres.

Ved klage på kontrollsanksjon er det også 3 ukers betalingsfrist fra ileggelsesdato, men betalingsfristen pauses til klagen er ferdig behandlet.

Det er flere mulig grunner til at du har fått en ileggelse, selv om du har betalt for parkeringen med EasyPark – og det kan være greit å kontrollere disse før du evt. sender inn en klage.

  • Har du parkert på riktig område, men valgt feil kode i appen?
  • Har du registrert flere kjøretøy i appen og betalt for feil bil?
  • Har parkeringstiden gått ut før du kom deg tilbake til bilen?
  • Betaling kontrolleres mot registreringsnummeret ditt.  Kan du ha lagt inn feil nummer i appen?

Det er ikke tillatt å parkere nærmere enn 20 meter fra offentlig trafikkskilt for bussholdeplass. Det er ikke lov å parkere på selve bussholdeplassen, heller ikke for å snakke i telefonen. Det er imidlertid tillatt med av- eller påstigning dersom det ikke er til hinder for bussen. Av- og pålessing av varer er ikke tillatt på en bussholdeplass.

Betaling av parkeringsavgift

Det kan være flere grunner til dette:

  1. Har du flere kort du har registrert i din betalingsløsning?
  2. Er det dekning på kortet ditt?
  3. Er bilen din registrert i noen andre sin profil, f eks et familiemedlem? Da er det den personen og betalingskortet som ble lagt inn sist som blir trukket.
  4. Har du parkert på en parkeringsplass der det er kameraparkering?

Vi opplever også at enkelte kunder får sperret sitt betalingskort i Autopay. Selv om man har lagt inn kort og har automatisk belastning i sin profil, opplever man at parkeringsavgiften ikke blir trukket fra kortet. Denne sperren ligger hos banken din og er ikke knyttet til Autopay. Du må da ta kontakt med din bank og få de til å oppheve sperren. Du kan oppleve at kortet ditt er sperret her selv om kortet fungerer med andre betalingsløsninger.

Om du har mottatt faktura i posten eller i din nettbank fra oss i Haugesund Parkering, så betyr dette at en parkering på en av våre parkeringsområder ikke er blitt betalt. På Bølgå, Centralen og Flotmyr er det åpent for parkering 24 timer i døgnet mot avgift. Her er det kameraavlesning av bilnummer inn og ut på lokasjon.

Dersom du ikke har betalt via automatisk belastning i din Autopayprofil, via EasyPark app eller på automat på lokasjonen, har du mulighet til å betale på nett via våre hjemmesider innen 48 timer. Går det mer enn 48 timer vil du få faktura tilsendt. Det påløper da et lite gebyr.

Du betaler parkeringsboten ved å følge instruksjonene som står på den gule lappen som er festet på kjøretøyet.

  • Parkeringsgebyr: 900 kroner.
    • Feilparkering i strid med vegtrafikkloven, trafikkreglene eller skiltforskriften.
  • Kontrollsanksjon vilkårsparkering, høy sats: 990 kroner.
    • Hvis du parkerer på reservert plass for forflytningshemmede uten tillatelse (HC-bevis).
  • Kontrollsanksjon vilkårsparkering, normal sats 660 kroner.
    • Hvis du bryter andre vilkår som manglende betaling, parkerer lengre enn tillatt makstid, parkerer på reservert plass eller utenfor oppmerking, vil du få en kontrollsanksjon på 660 kroner
  • Betalingsfrist: 3 uker fra ileggelsesdato.
    • Hvis du betaler parkeringsgebyr eller tilleggsgebyr piggdekk for sent, økes beløpet med 50 prosent. Du må betale selv om du klager.
    • Hvis du betaler kontrollsanksjonen for sent, får du et purregebyr. Hvis du klager, innfordrer vi ikke kontrollsanksjonen før klagen din er behandlet.
    •  Kontonummer
      • Kontonummer: 3240 07 22098

      Benytt alltid KID-nummer, eller merk betalingen med kjøretøyets registreringsnummer hvis du har mistet ileggelsen.

Hos oss er det mulig å betale med mynt eller bankkort i våre betalingsautomater.  Det er også mulig å bruke EasyPark appen.

Vi tilbyr også årskort, månedskort og studentkort. Her kan du på forhånd betale for parkering på ulike lokasjoner som er knyttet opp mot de ulike parkeringskortene.

 

EasyPark er en app du kan bruke til å betale for din parkeringsavgift eller for å betale for lading. Vi tilbyr EasyPark som betalingsløsning på alle våre avgiftsbelagte parkeringsplasser.  Hver parkeringsplass har en særskilt kode, f.eks 5900 for gateparkering.

Det er førers ansvar å påse at man ved betaling av avgift registrerer korrekt informasjon dersom man benytter elektroniske applikasjoner.  Dette medfører et ansvar for å etterse at man har registrert korrekt kjennemerke, takstsone og lignende detaljer.  Fører må også kontrollere at en eventuelt mottatt kvittering stemmer overens med den ønskede registreringen.

Easypark har ett servicetillegg per parkering i tillegg til vår takst, dette er 15 % påslag for å bruke deres app.

Klagesaker

Dersom du får avslag på søknad om parkeringstillatelse for forflytningshemmede, eller om du av andre grunner ønsker å klage på vedtaket ditt, har du rett til å klage på vedtaket. Vedtak om HC er enkeltvedtak etter forvaltningslovens § 2 og følger regler for klage etter §§ 28, 29 og 30.

Klagefristen er 3 uker etter at du har mottatt beskjed om vedtaket ditt. Dersom du er forhindret fra å få levert klage innen denne fristen, for eksempel om du er innlagt på sykehuset eller trenger hjelp til å klage, så må du ta kontakt med Haugesund Parkering og informere om dette. I visse tilfeller kan klagefristen overstiges.

Når du leverer klage er det lurt å være presis i hva du klager på. Les vedtaket ditt nøye og sjekk hvorfor du har fått avslag. Skriv og forklar deg godt. Legg gjerne ved ny eller tidligere etterspurt dokumentasjon, som kan styrke din sak og som kan gi oss et bedre bilde av din situasjon.

Haugesund Parkering skal ta en førstevurdering av klagen din. I enkelte tilfeller omgjør vi vedtak. Dersom vi opprettholder vedtaket, blir saken din oversendt  Juridisk avdeling i kommunen for vurdering og videre oversendelse til Klageutvalget i Haugesund kommune.

Dersom du har fått en ileggelse som du er uenig i, kan du sende oss en klage. Du kan ikke sende klage på e-post, men må benytte deg av skjema på haugesund.parkerings.info. Her legger du inn registreringsnummeret på bilen din og saksnummeret som står på ileggelsen din.

Du kan også trykke her

Fristen for å klage er 3 uker fra ileggelsesdato.

Vi gjøre oppmerksom på at det må påberegnes inntil 4 – 6 uker saksbehandlingstid.

Ja. På parkeringsgebyr er betalingsfristen på tre uker selv om du klager på ileggelsen.  Betaling etter fristen medfører en forhøyelse på 50%.

Dersom klagen får medhold, vil det innbetalte beløp tilbakeføres.

Ved klage på kontrollsanksjon er det også 3 ukers betalingsfrist fra ileggelsesdato, men betalingsfristen pauses til klagen er ferdig behandlet.

Generelle spørsmål

Dersom du har behov for å stå parkert på kommunal parkeringsplass lenger enn lovlig tid i forbindelse med arbeid, kan du søke om dispensasjon til Haugesund kommune. Søknad om dispensasjon må gjøres for hver enkel parkering. Det gis inntil 14 dager dispensasjon. Søk her: https://rosyweb.no/

Dersom det gjelder dispensasjon for parkering på riksvei eller fylkesveg må du kontakte Statens vegvesen.

For kortere arbeidsperioder inntil 5 dager kan du sende forespørsel på mail til Haugesund Parkering på post@haugesund-parkering.no med bilnummer, adresse og dato. Dette må gjøres i god tid før oppstart av arbeidet.

Det er 10 helt nye ladepunkt på vår ladeplassen i Sørhauggata 165.

Lading koster 18 kroner timen + 6 kr pr/kWh

Bruk EasyPark appen, og følg instruksjonene for bruk som beskrevet på ladestolpene.

Ladetiden er begrenset til maks 4 timer.

Dersom du har fått en ileggelse som du er uenig i, kan du sende oss en klage. Du kan ikke sende klage på e-post, men må benytte deg av skjema på haugesund.parkerings.info. Her legger du inn registreringsnummeret på bilen din og saksnummeret som står på ileggelsen din.

Du kan også trykke her

Fristen for å klage er 3 uker fra ileggelsesdato.

Vi gjøre oppmerksom på at det må påberegnes inntil 4 – 6 uker saksbehandlingstid.

Ileggelser, eller også kalt bøter, vil variere i størrelse ut fra hvilke regler som er brutt ved parkeringen. Brudd på vilkårene på en parkeringsplass vil føre til en kontrollsanksjon på kr 660,-. Parkerer du i strid med vegtrafikklovens trafikkbestemmelser eller brudd mot skiltforskriften, vil gebyret være på 900 kroner

Full oversikt over gjeldende regelverk finner du på norpark.no eller på lovdata.no 

 

Ja. På parkeringsgebyr er betalingsfristen på tre uker selv om du klager på ileggelsen.  Betaling etter fristen medfører en forhøyelse på 50%.

Dersom klagen får medhold, vil det innbetalte beløp tilbakeføres.

Ved klage på kontrollsanksjon er det også 3 ukers betalingsfrist fra ileggelsesdato, men betalingsfristen pauses til klagen er ferdig behandlet.

Det er flere mulig grunner til at du har fått en ileggelse, selv om du har betalt for parkeringen med EasyPark – og det kan være greit å kontrollere disse før du evt. sender inn en klage.

  • Har du parkert på riktig område, men valgt feil kode i appen?
  • Har du registrert flere kjøretøy i appen og betalt for feil bil?
  • Har parkeringstiden gått ut før du kom deg tilbake til bilen?
  • Betaling kontrolleres mot registreringsnummeret ditt.  Kan du ha lagt inn feil nummer i appen?

Den juridiske definisjonen på en parkering er :-

»Enhver hensetting av kjøretøy, selv om føreren ikke forlater det.  Unntatt er kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing.»

EasyPark er en app du kan bruke til å betale for din parkeringsavgift eller for å betale for lading. Vi tilbyr EasyPark som betalingsløsning på alle våre avgiftsbelagte parkeringsplasser.  Hver parkeringsplass har en særskilt kode, f.eks 5900 for gateparkering.

Det er førers ansvar å påse at man ved betaling av avgift registrerer korrekt informasjon dersom man benytter elektroniske applikasjoner.  Dette medfører et ansvar for å etterse at man har registrert korrekt kjennemerke, takstsone og lignende detaljer.  Fører må også kontrollere at en eventuelt mottatt kvittering stemmer overens med den ønskede registreringen.

Easypark har ett servicetillegg per parkering i tillegg til vår takst, dette er 15 % påslag for å bruke deres app.

Et område (sone) som er skiltet med et skilt som angir at det er forbudt å parkere innenfor området.

Skiltene er plassert ved alle innkjøringsveier, og gjelder til det blir opphevet av et skilt «slutt på parkeringssone».

Det er  ikke satt opp skilt på de enkelte gatestrekningene innenfor sonen (område).

 

Et parkeringsregulerende skilt gjelder fra der det er oppsatt og i kjøreretningen på den siden av vegen det er oppsatt.  Skiltet blir opphevet i kryss eller av annet parkeringsregulerende skilt.

Det er forbudt å stanse på gangfelt eller nærmere enn 5 meter foran et gangfelt.

Det er forbudt å stanse i veikryss eller nærmere enn 5 m fra veikryss.  Avstanden regnes fra det punktet hvor fortauskanten, kantlinjen eller veikanten begynner å runde.

Det er ikke tillatt å parkere nærmere enn 20 meter fra offentlig trafikkskilt for bussholdeplass. Det er ikke lov å parkere på selve bussholdeplassen, heller ikke for å snakke i telefonen. Det er imidlertid tillatt med av- eller påstigning dersom det ikke er til hinder for bussen. Av- og pålessing av varer er ikke tillatt på en bussholdeplass.

Nei.  Parkeringsplassene for forflytningshemmede er kun for de med parkeringstillatelse for forflytningshemmede (også kalt for HC-kort).  Feilparkering i en HC-plass vil medføre en kontrollsanksjon på  900 kroner.

Parkeringstillatelse for forflytningshemmede

Med parkeringstillatelse for forflytningshemmede, også kalt hc-kort, kan du stå parkert i boligsone uten å ha boligsonetillatelse.

Dersom du får avslag på søknad om parkeringstillatelse for forflytningshemmede, eller om du av andre grunner ønsker å klage på vedtaket ditt, har du rett til å klage på vedtaket. Vedtak om HC er enkeltvedtak etter forvaltningslovens § 2 og følger regler for klage etter §§ 28, 29 og 30.

Klagefristen er 3 uker etter at du har mottatt beskjed om vedtaket ditt. Dersom du er forhindret fra å få levert klage innen denne fristen, for eksempel om du er innlagt på sykehuset eller trenger hjelp til å klage, så må du ta kontakt med Haugesund Parkering og informere om dette. I visse tilfeller kan klagefristen overstiges.

Når du leverer klage er det lurt å være presis i hva du klager på. Les vedtaket ditt nøye og sjekk hvorfor du har fått avslag. Skriv og forklar deg godt. Legg gjerne ved ny eller tidligere etterspurt dokumentasjon, som kan styrke din sak og som kan gi oss et bedre bilde av din situasjon.

Haugesund Parkering skal ta en førstevurdering av klagen din. I enkelte tilfeller omgjør vi vedtak. Dersom vi opprettholder vedtaket, blir saken din oversendt  Juridisk avdeling i kommunen for vurdering og videre oversendelse til Klageutvalget i Haugesund kommune.

Når du har en parkeringstillatelse for forflytningshemmede får du utdelt et laminert, blått parkeringsbevis. Dette skal ligge synlig fremme i vinduet foran på førersiden for kontroll. Det er viktig at parkeringsbeviset ditt kan leses av trafikkbetjent ved kontroll. Du må derfor påse at kortet ligger med hele fremsiden godt synlig, slik at trafikkbetjent kan lese hele kortnummeret og gyldighetsdato på kortet. Er dette ikke synlig, vil du få en kontrollsanksjon på kr. 900,- kroner.

Ved fremvisning av fullstendig og gyldig parkeringsbevis i etterkant vil du få redusert ileggelsens størrelse ved klage.

Nei.  Parkeringsplassene for forflytningshemmede er kun for de med parkeringstillatelse for forflytningshemmede (også kalt for HC-kort).  Feilparkering i en HC-plass vil medføre en kontrollsanksjon på  900 kroner.