Når du bruker en betalingsapp som EasyPark for å betale parkering, bør du aldri stole blindt på kartlokasjonen på telefonen din. Posisjonen kan være unøyaktig, og det kan føre til at du velger feil stedskode. Dersom du betaler med feil stedskode, registreres ikke betalingen på det området du faktisk har parkert bilen. Ved kontroll vil trafikkbetjenten da få opp en rød markering når registreringsnummeret skannes – selv om du har betalt.
I enkelte tilfeller kan parkeringsplasser fra ulike selskaper ligge tett på hverandre. Disse vil vises i appen, og noen ganger kan de til og med overlappe hverandre på grunn av unøyaktige koordinater. Dette gjør det ekstra viktig å være oppmerksom.
Slik unngår du feil:
Det smarteste du kan gjøre før du starter parkeringen i appen, er å dobbeltsjekke stedskoden som er oppgitt på parkeringsområdet. Denne finner du som regel godt synlig ved betalingsautomaten eller på informasjonsskiltet. Bruk denne stedskoden – og ikke stol ukritisk på kartkoordinater eller adresseinformasjon i appen.
Ved kontrollsanksjon:
Dersom du får en kontrollsanksjon fordi du har valgt feil stedskode, vil du som hovedregel ikke få medhold i en eventuell klage. Unntak kan gjøres dersom du kan dokumentere helt spesielle forhold som bør tas hensyn til. Parkeringsklagenemnda er tydelig på at det er førers ansvar å sørge for at riktig bilnummer, stedskode og parkeringstid registreres ved betaling i appen. Du har alltid mulighet til å dobbeltsjekke informasjonen før du starter parkeringen.
Husk: Alt dette må være på plass før du forlater bilen og drar videre ut på eventyr.